Air Berlin a la T1, un pas més cap a l’hegemonia de Oneworld

El trasllat de les operacions d'Air Berlin a la terminal T1 de l’Aeroport de Barcelona ha estat presentada en general com una bona notícia.

Té, efectivament, un aspecte positiu, encara que limitat: registra l’evolució d'una companyia low cost a una de xarxa.

Però la novetat té un altre vessant sobre el que pràcticament no hi ha hagut debat i que retalla radicalment els avantatges del canvi que s’acaba de produir. La integració d'Air Berlin a Oneworld és un pas més cap a la consolidació d'un autèntic monopoli d’aquesta aliança a l'Aeroport de Barcelona. És, en aquest sentit, una novetat negativa.

Perquè s'està consolidant a l’Aeroport de Barcelona una hegemonia gairebé absoluta de Oneworld però sense els avantatges que habitualment es deriven de la posició dominant d'una companyia en un aeroport concret: normalment, la configuració d'un hub. És el que passa a Heatrhrow amb British Airways, a Frankfurt amb Lufthansa o a Charles de Gaulle amb Air France.

A Barcelona podríem trobar-nos, potser ja ens hi trobem, amb el que en anglès es definiria com el pitjor d'ambdós mons: una aliança hegemònica que no aspira a traduir el seu domini en una potenciació de l’aeroport per la via de la construcció d’un hub. A Barcelona comencem a experimentar una presència cada cop més dominant d’una aliança, Oneworld, dirigida, impulsada o com a mínim condicionada per una companyia que, com és el cas d'Iberia, té com a propòsit principal, almenys de moment, la defensa del hub de Madrid.

Aquesta situació és una conseqüència negativa més de la caiguda d'Spanair.  Una conseqüència, l’afebliment d’Star Alliance, sobre la que no hi ha hagut debat públic.

En realitat, un del objectius estratègics més ambiciosos de l'Operació Spanair - de fet, estava en el mateix origen de l'aposta - era precisament promoure la configuració d'un pol Star Alliance que fos un contrapès a la fortíssima posició de Oneworld - llegeixi's Iberia - a la Península Ibèrica. Spanair, com a base del projecte, podia contribuir a la gradual construcció d'una certa bipolaritat aeroportuària: Oneworld a Madrid i Star Alliance a Barcelona.

Ara, i es comprovarà especialment en la temporada alta que és a punt d’iniciar-se, les companyies integrades a Star Alliance tindran una base més limitada d’alimentació i distribució dels seus vols. Serà el cas, per exemple, de les operacions de US Airways o d’Air Canada.